Hjem Blogg Side 600

Skotsk løp og kjøp øl.

I begynnelsen av hver måned, kommer Kjeller 5 i Tromsø med nye sorter øl. Denne gangen kom de med hele ti nye sorter, samt en rekke brus som ikke er så kjent på markedet.

Trade windsTrade Winds er et svar til konspirasjonsteoretikerne som tror at alt øl blir utvannet om det selges i butikk . Og til de ølnerdene som ikke vet at det bare finnes to typer øl- de man liker og de man ikke liker. De ølnerdene som tror mer alkohol, dess bedre øl.

Trade Winds kommer fra det lille skotske handverkbryggeriet Cairngorm Brewery Company fra landsbyen Aviemore i Cairngorms nasjonalpark i det skotske høylandet. Et bryggeri som ble startet i 2001. Ølet er blitt kåret tre ganger til Highlands & Western Isles Beer of the Year. Senest i 2012. Og ikke nok med det, tre ganger har det mottatt prisen som Champion Beer of Britain i Speciality Class. Med andre ord, det er litt av en stamtavle dette ølet har klart å skaffe seg på en veldig kort tid. Derfor var det med spenning jeg smakte dette ølet.

Og opplevelsen starter allerede da jeg skjenker ølet i glasset. En flott, litt søt humleduft, sitrus og en anelse blomstereng og noe fruktig. En lyst gyllen pilsfarge, et greit, hvitt skum. Også smaken. En god munnfølelse. Så skuffelsen. Først en snerpet smak, nesten en spinkel kropp. Også… så lever den opp til duften. Fruktighet, maltsmak og en nydelig bitterhet helt bakerst på tungen. Det er da jeg forstår hvorfor den vant alle prisene sine. En virkelig løp og kjøp øl. Jo, forresten. Den holder 4,3 prosent alc.

Flere anmeldelser i løpet av måneden.

Mack Julespesial.

IMG_0473Mack kommer med noen overraskelser i blant.

Den 2. november kom de med Mack Julespesial. Et juleøl som selges i butikk. På mange måter et klassisk juleøl. Fargen  er den riktige mørke, skummet fint beige. Duften har en smule karamell, men allikevel litt fruktig. En rund fin, litt søt smak med en del bitterhet på slutten.

Jeg smakte ølet sammen med kveite, og den passer fantastisk bra sammen med fisken. Så, for de som spiser juletorsk, dette er den ideelle ølen å stille på bordet. Jeg er også temmelig overbevist om at den vil gå bra sammen med lutefisken også. Jo, jeg vet at en lysere blond passer best sammen med lutefisk, men smaken i Mack Julespesial har noe for meg udefinerbart, som overbeviser meg om at den skulle passe perfekt. En helt grei øl å legge i handlekurven opp til jul.

Dagbladet og juleølet.

”Dag 2 av juleøltesten for #Dagbladet er godt i gang, og i dag skal de gjennom 32 sorter norske juleøl du finner på #Vinmonopolet i disse dager. Hvis man ganger 32 opp med anslått 0,5 dl i snitt pr smaking, vil hver og én ha konsumert 1,6 liter sterkøl i løpet av kvelden. Vi kan ikke annet enn å ønske lykke til!”

Ølakademiet, facebook.

ØlsmakningHelt seriøst, hvor seriøs er Dagbladets ølsmakningen?

Jeg ville ikke ha reagert om det var en blogg som publiserte resultatet fra Dagbladets juleøltest t. Og jeg ville heller ikke brydd meg heller om resultatet… om det hadde vært i en liten blogg. Men, jeg reagerer på at den såkalte juleøltesten ble publisert i Dagbladet. For Dagbladet er en maktfaktor og det er ikke en blogg.

Det jeg reagerer på, er at man konsumerer 1,6 liter sterkt øl, setter karakterer og presenterer det over flere sider i Dagbladet. Spesielt siden dette er en såkalt profesjonell jobb. Og det å drikke seg mer eller mindre beruset… to dager på rad, er ikke profesjonelt. Og når man ikke en gang klarer å fortelle hvilken julemat ølen passer til, er det jo trist. Og det er en hån. Hån mot meg som leser og en hån mot bryggeriene og de som arbeider der.

Jeg kan ikke fatte å begripe at man ikke kan smake øl på samme måte som vin. Man ruller ølet i munnen og spytter ut. Da har man smakt alle smaksnyanser og man er fortsatt edru for å kunne bedømme produktet. Og det latterlige med at man svelge for å kunne smake bitterheten, er ikke sant. Ja, smaksløkene for bitterhet sitter lengst bak på tungen og er man det minste profesjonell, noe smakspanelet til Dagbladet hevder de er da de kaller seg eksperter, så vet de at det bare er en vanesak. For øvrig så spytter man konsekvent i Vinmonopolets opplæringsprogrammer. Også på øl.

Det som skulle ha vært morsomt, var å se karaktersettingen i begynnelsen og på slutten av Dagbladets smakning. Og enda morsommere skulle det ha vært om ølene hadde blitt presentert dagen etter i motsatt rekkefølge. Den også som blindsmakning.

Jeg forstår at Dagbladet vil fylle opp sidene sine med noe seriøst og morsomt. Det begynner å bli en stund siden de gjorde det sist. Jeg forstår også at Ølakademiet vil tjene noen kroner. De er tross alt et firma. Men, dette som Dagbladet leverer her, er ikke morsomt og det er minst av alt seriøst.  Og jeg skulle ønske at Ølakademiet så forskjell på sine arrangement med utdrikningslag og en seriøs smakning av juleøl.

 

En bit av Toscana.

Nå står noen lange måneder med kulde og mørke oss ­i vente. Det gjør også et hyggelig inneliv. Da passer det godt å knekke risottokoden med gode venner og vinen Villa ­Toscana i glasset.

Toscana

Det blir ikke mer vinromantisk enn ­Toscana. Her har kunsten, ­arkitekturen, maten og ikke minst vinen en helt ­særegen livsgnist. Toscana er en av grunnpilarene i italiensk vin­suksess og i ­middelalderen var Toscana ­nærmest verdens navle. Regionens hovedstad Firenze huset storheter innen ­litteratur, kunst, arkitektur og musikk, samt ­politikere, handelsmenn og finans­magnater. Både kapitalismen og ­renessansekunsten er antatt å ha oppstått i Toscana. Toscana er også kjent for sine mange klassiske vinområder med alt fra gode fruktige hverdags­viner til uforglemmelige vinopplevelser på ­Toscanas egen kronjuvel, druen ­sangiovese. Enten det er kunsten eller vinen som har dratt en til Toscana, setter de majestetiske bygningene og trange smugene i byer som Firenze og Siena sine preg på nordboere som oss, og lite er så vakkert som vinmarkene på den toskanske landsbygda. Sjelden smaker maten og vinen så godt som under den toskanske solen, så hvorfor ikke ta en liten bit av Toscana med hjem når vintermørket begynner å tynge. Det er ingen sak å knekke risottokoden om man koser seg med et glass med toskansk vin mens man rører i gryten. Det viktigste med risotto er nemlig at det er gjestene som venter på risottoen og ikke den som venter på gjestene. Og har gjestene først fått et glass ventevin på kjøkkenet, kan de like gjerne raspe parmesan eller delta i borddekkingen. Med kjøkkenet fullt av latter og høylytt skravling har man brått fått den ­toskanske storfamiliestemningen i hus og glemt kulde og mørketid i noen timer.

Med fullt kjøkken trenger man gjerne vin i litt volum, en tre liters kartongvin tilsvarer fire flasker og det holder til ganske mange gjester. Villa Toscana er et godt valg når man skal gjenskape litt italiensk energi. Vinen er utviklet spesielt for oss nordmenn og er en frisk og fruktdreven toskaner med dufter av kirsebær, blomster og lær og rund og saftig smak. Villa Toscana en allsidig matvin, men den er også deilig å drikke alene. Vinen er en chianti laget på 90 prosent sangiovese og 10 prosent cabernet ­sauvignon, men siden den kommer i en treliters kartong er den etter regelverket deklassifisert til en Toscana IGT.

Saracini Villa Toscana

Toscana/Italia, Vinmonopolnr. 858906, kr 375 (300 cl) BiB –  På alle pol!

Risottokoden:

1. Når du tilsetter løken skal den frese akkurat så lenge at den skifter farge og blir glassaktig, før du tilsetter vinen, som skal koke helt inn under omrøring.

2. Det er viktig å ha en god kraft til risottoen. Kraften må være varm, helst rett under kokepunktet når du har den i risottoen.

3. Kraften må tilsettes en øse av gangen og må koke inn før du tilsetter en ny. Det er viktig å røre hele tiden.

4. Det er kjempeviktig at du ikke koker risottoen for tørr, den skal være som en tynn, kremet grøt som renner utover tallerkenen.

5. La risottoen hvile 2 minutter under lokk etter at du har rørt inn parmesan­osten, da blir den ekstra kremet.

Risotto med sopp

(Til 4 personer)

  • 300 g risotto
  • 300 g fersk sopp, ev. bløtlagt tørket sopp
  • 2 sjalottløk
  • olje til steking
  • 2 dl hvitvin
  • 1 liter kyllingkraft
  • 100 g smør i terninger
  • 100 g revet parmesan
  • salt og pepper

Kok opp kraft. Del og stek soppen gyllen i en panne, og sett til side. Finhakk løk og fres den blank i olje i en vid, dyp panne, ha i ris og la frese i 1-2 minutter. Ha i vin og kok inn væsken. Spe med en øse kokende kraft, la væsken koke inn under omrøring, og gjenta prosessen med nye øser kraft til risen er mør, 15-18 minutter. Går du tom for kraft kan du bruke litt kokevarmt vann. Konsistensen skal være som tyntflytende risengrynsgrøt. Trekk kjelen av varmen, tilsett smør og revet parmesan. Rør godt til risottoen er kremet, sett på lokk og la hvile i 2 minutter. Tilsett sopp, smak til med salt og pepper, og server med ekstra revet parmesan.

Tips: En teskje eddik eller litt sitronsaft i risotto komplimenterer parmesansmaken og gjør risottoen friskere.

Du kan bytte ut soppen med bl.a. bacon, erter, asparges, kylling eller en kombinasjon av flere ingredienser. Om du har knapt med tid eller trenger å øve litt mer før du vil servere risotto, finnes det noen gode alternativer på markedet. Superbra.no lager en superbra risotto basert på økologisk carnaroli ris som er enda enklere å lage.

Kilde: Pressemelding. Godt Drikke kommer tilbake med en anmeldelse av vinen. 

En fredag med musserende vin og laksesalat.

For en liten stund siden, skrev Godt Drikke om rakfisk og riesling. Og, siden det var noen som ikke  var så begeistret for livretten fra Valdres, tar vi for oss Laksesalat i dag.

Det er en veldig enkel forrett. Det du behøver til fire personer er følgende:

Laksesalat:

  • 200 g laks, røkt
  • 4 Appelsiner
  • 2 ss olivenolje
  • Salt og pepper
  • 2 små fennikel
  • 1 rødløk. Skåren i skiver.
  • 75 g oliven, svarte uten sten som er delt i to.
  • 1 klype gressløk

Dette er som sagt en veldig enkel rett. Noe som tiltaler meg veldig. Derfor, for å holde det enkelt. Del den første appelsinen i to og press den tom for juice. Skrell de andre appelsinene og fjern den hvite hinnen og fileter dem i vakre skiver.  Bland olivenoljen, salt og pepper og appelsinjuicen. Del fennikelen i hudtynne skiver og legg dem i den marinaden du lagde av olivenoljen og appelsinjuicen i ca. ti minutter.

Nå er det bare å legge opp moroa. Legg løken, fennikelen og appelsinskivene så vakkert bare du kan på fire tallerkener. Over det legger du den røkte laksen som du selvfølgelig har skåret i fine skiver. Og, bare for å sette en liten spiss på det, pynter du med oliven og gressløk.

Godt Drikkes drikkeforslag.

Siden det er fredag vil jeg ha en Adam Crémant d’Alsace Brut. Varenummer:9490201 til en pris av 129,90

Novembersalget på Vinmonopolet.

Emblem i svartNovembersalget eller prisjusteringen på Vinmonopolet er nå klar. Og det finnes noen småsaker som kan være verdt å ta med seg. Av de vinen jeg har sett på, så er det disse jeg vil foreslå.

Rødvin,

NavnFørprisPrisEndring
Fabiano Bardolino Classico 2010117,0074,30-42,70
Chanson Alexis Bourgogne Pinot Noir 2011179,80149,90-29,90
Pira Barolo Margheria 2008424,00402,30-21,70
Burguet Bourgogne Les Pince Vin 2008286,80249,90-36,90
Edmeades Zinfandel 2009199,90179,90-20,00

 

Om vi ser litt på hvitvinene, er det de tyske vinene jeg faller ned på. Spesielt den første på listen, er en auslese jeg lett kan bli forelsket i.

Hvitvin.

NavnFørprisPrisEndring
Jos. Christoffel Ürziger Würzgarten 2011328,90296,20-32,70
Künstler Hölle Riesling Spätlese Trocken 2002219,90199,90-20,00
Markus Molitor Riesling  Alte Reben 2011185,10169,90-15,20
Hans Lang Öko-Wein Riesling trocken 2011100,0089,60-10,40
Landgraf Saulheimer Riesling Trocken 2011120,40110,00-10,40

 

Av øl, fant jeg bare Holtens IPA som var satt ned med 1,80 til 134,30.

Tre Juleøl.

juleølMer juleøl. Også denne gangen  fra butikkhyllene.

Tuborg

Jeg vil først komme med en liten advarsel. Den første juleølen jeg smakte på denne smakningen var Tuborg. Ikke smak på den. Ok, den har noe sødme og man aner noe bitterhet. Men, det er ikke mye julestemning over denne ølen. La den stå i hylla.

Ringnes

Neste juleølen kom fra Ringnes. Om jeg ikke husker feil, og det er full mulig jeg gjør, så var dette den juleølen som ble drukket hjemme da jeg var barn. Men, tidene endrer seg. Duften på denne ølen var faktisk litt tam. Smaken var egentlig grei nok, med en helt ok sødme og en rimelig bitterhet. Alt i alt, en ok juleøl, men ikke mer enn det.

Aass

Den siste på denne smakningen, var Aass juleøl. Og ved siden av Mack sin juleøl, er dette den første juleølen jeg har smakt i år som har jul over seg. En fin, fin duft av humle og karamell. Et flott skum og en nydelig smak av malt, for ikke snakke om god sødme og bitterhet.  En av de absolutt beste juleølene fra butikkhyllene så langt.  Anbefales.

En samlet liste med svakt og sterkt juleøl kommer i midten av november.

Fritert banan og kokosnøtt med en hveteøl.

Foto: 123
Foto: 123
Igjen har vi fått tillatelse til å publisere noen av Gordon Ramsay sine oppskrifter. Og vi begynner med noe søtt. Og den eneste grunnen er at jeg elsker søtsaker.

Derfor, Gordon Ramsays lille, friterte søtsak med smak av tropene. Så enkelt å lage at nesten alle kan gjøre det…

Ingredienser til 14-16 boller.

  • 125g hvetemel, siktet
  • 1 ts bakepulver
  • 75g sukker, pluss litt ekstra for å drysse over bollene.
  • 25g revet kokos
  • Finrevet skall av 1 lime
  • Klype salt
  • 4 modne bananer, skrelt og most (ca 400g)
  • Vegetabilsk olje, til steking

Fremgangsmåte.

Det er nå jeg åpner en hveteøl. Ikke for å bruke den til matlagningen, men bare for å nyte. Fremgangsmåten er som følger:

Begynn med å sikte mel og bakepulver i en stor bolle. Så rør du ned i sukker, kokos, lime krydder og salt. Til slutt har du i de moste bananene i de tørre ingrediensene. Sørg nå for at det blir veldig godt blandet. Så er det bare å dekke til røra i femten minutters tid .

I mellom tiden kan du drikke litt hveteøl mens du fyller opp en stor gryte en tredjedel med planteolje og varmer den til ca. 180 grader. Om du er usikker på når den er 180 grader, lærte jeg en gang at man kan ha i en brødbit. Om den blir gyllen etter 30 sekunder, så er det riktig temperatur.

Nå er det friteringen som står for tur. Ta en spiseskje og ha fire, fem skjeer ned i den varme oljen. La de fritere i to, tre minutter til de gyllenbrune på begge sider.  Løft de ut med en hullsleiv og la de renne av på litt kjøkkenpapir. Dryss de med sukker og server de varme.

Godt Drikkes drikkeforslag:

Om jeg skal drikke vin til, så blir det en ungarsk, Tokaj. Man kan får en glimrende 50 cl Patricius Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2000,  med varenummer:1083002 til 255 kroner. Dessverre er den i bestillingsutvalget, så dette er en man må bestille på forhånd.

Skal det være øl, så drakk jeg hveteøl og nøt det stort. Og gjerne Mack hveteøl. Men, det finnes mange gode hveteøl på markedet.

En barolovin man drømmer om.

Foto: Produsenten.
Barolo får en klokke til å ringe hos de fleste vinelskere. Og sletts ikke uten grunn.

Barolo er navnet på en kommune i Cuneo-provinsen i Piemonte. Det er her, samt i 10 andre kommuner syd for Alba hvor selve vinen barolo produseres.

Av og til så finner man julevinen allerede i oktober. Og er man så heldig å finne en terningkast seks barolo for ”bare” 299,90, så er det bare å fylle opp handlekurven så hurtig som mulig. Tenuta la Volta Cabutto Barolo La Volta 2008, er en sånn vin.

Kan man si at en farge er varmt rød? Så er denne vinen nydelig, varmt rød. Duften er kompleks, med blomstereng, krydder og lær. Smaken er fyldig, som fløyel mot ganen. Med en syre som er fantastisk balansert. Smaker av mørke bær, krydder og noe som jeg ikke helt klarer å definere, men som smaker veldig bra. En veldig lang og behagelig ettersmak. Dette er en barolovin som man bare drømmer om.

Den er helt klart drikkemoden nå, men, om du vil, kan den lagres i de neste 7-8 årene.

Jeg vet ikke hvorfor denne vinen ikke er i basisutvalget, så skynd deg og bestille den nå.  Dette tror jeg virkelig kan bli en av julens vinnere.

Rakfisk og Riesling.

Foto: privat
Foto: privat
Det har blitt lagd rakfisk i Norge helt siden 1300 tallet. I dag er det vel bare i Valdres man fortsatt produserer den gjæra ørreten.

Vel, det er vel ikke helt riktig at den bare er gjæret, Fisken blir saltet og lagt i saltlake før den går gjennom en gjæringsprosess i en til tre måneder. Noe som gir en veldig salt og smaksrik fisk.

Tradisjonen i Norge er å drikke øl og akevitt til rakfisk. Til en fisk som er mild i smaken, så går det greit med blonde, hveteøl eller hvorfor ikke bare en pils? Til en mer moden fisk, så er mørkere øl bedre. Som juleøl, bokkøl eller porter.

Men, viss man vil ha vin da? Riesling. En tysk eller Østerriksk riesling. Helt tilbake til 1400 tallet finnes det dokumentasjon på at vi brukte riesling til rakfisk. Og da helst en med ekstra mye friskhet og fruktighet for å stå til maten. Rakfisk er nemlig  både salt, fet og har mye smak. Og det er der de tyske og østerriksk rieslingen kommer inn i bildet for de mange av dem har en bra restsødme. Og det har en ”god” effekt på saltsmaken.

En riesling som er utmerket til rakfisk er Forstreiter Donau Riesling 2012, Østerrike, Kremstal med varenr. 500701.

En lys gulgrønn farge, fin fruktig duft med den lille nyansen av mineraler. Smaken er frisk, med en syre og sødme som gikk glimrende sammen med rakfisken. Ellers lever vinen utmerket opp til duften med sin flotte fruktige smak. Med en pris på 139,90 er det bare å legge et par stykker av den i handlekurven.

ForstreiterDonauRiesling_230_614Vinen ble prøvd sammen med denne retten:

Rakfiskrøre til fire personer:

  • 250g rakfisk
  • 2 kokte, kalde poteter
  • 1 rødløk
  • 2 dillkvaster
  • 1 beger rømme
  • salt og pepper

Man begynner med å helle opp et glass vin. Nyt duften og smaken et lite øyeblikk før du renser og deler rakfisken i små biter. Skrell potetene og del i små, vakre terninger. Så er det bare å finhakke dillen og løken. Når det er gjort er det bare å blande alt sammen med rømmen, salt og pepper etter behag. Om du er en av de som ikke liker rakfisk, så kan du prøve oppskriften sammen salmalaks. Vinene smaker glimrende sammen med den også.