Godt Drikke har testet Odyssé vinglassene til Handeland Glassverk. Og jeg må si jeg er imponert.
Hadeland Glassverk har eksistert siden 1762 på gården Mo på Jevnaker ved Randsfjorden. Selve produksjonen kom i gang 1765 med glassarbeidere fra Tyskland. De første hundre årene produserte de først og fremst flasker, apotekerglass, medisinglass og glass til husholdningsbruk. Altså hva vi i dag ville kalle syltekrukker.
1852 kom brødrene.
I 1852 overtok brødrene Ole Chr. Berg, Harald Berg og Nils Berg etter sin far. Og det var da endringene kom på glassverket og ble mer likt det Hadeland Glassverk vi kjenner i dag. Ole Chr. Berg ble da Hadeland Glasværks nye bestyrer, mens Harald Berg ble leder for glassverkenes «centraludsalg» i Christiania. Nils Berg ble bestyrer for glassverket på Biri. Brødrene besluttet at verket på Hadeland skulle satse på fremstilling av «småglass.» Det vil si de produktene som produseres i dag som drikkeglass, boller, fat, blomsterglass og vaser. Igjen måtte man hente arbeidskraft fra utlandet da det ikke fantes norske glassblåsere som kunne lage «småglass.» Arbeiderene fra Tyskland, Böhmen og England brukte de modellene som de var vant til fra hjemlandene sine, noe som skjedde ved de fleste glassverkene i Norden og derfor ser glass danske, svenske og finske glassverk veldig lik glassene fra Hadeland på denne tiden.
Designerne kommer
På 1900 tallet kom egentlig den store reevolusjonene på Hadeland. Eierne innså at de kunne konkurransefortrinn ved å satse på egen design. Så allerede rundt århundreskiftet
ble det etablert et eget tegnekontor ved Christiania Glasmagasin, der det ble tegnet glass og lampekupler. Riktig fart på sakene ble det da Ragnvald M. Hansen «slapp løs.» Han hadde begynt som ekspeditør på Christiania Glasmagasin 1882, men fra midten av 1890 fikk han oppdrag som tegner. Primært designet han glass for Hadelands Glassverk og belysningsartikler for Høvik Verk. Og 1909 ble han den første bestyreren på det nyopprettede tegnekontoret. En stilling han hadde frem til 1912 da John Bothner ble ansatt. Samme satte de i produksjon serien «Marie», designet av Hansen. På jubileumsutstillingen i Kristiania i 1914 stilte Hadeland Glassverk ut skjærslepet glass som var tegnet av John Botner. Men den største suksessen kom 1916. Da tegnet Hansen serien «Finn.» «Marie» og «Finn» var beregnet på festlige anledninger, men Hansen tegnet også hverdagsglass, lampekupler og andre produkter i årene frem til 1927.
I 1928 gikk Hadeland Glassverk til det skritt å ansette Sverre Pettersen til å utvikle egne modeller for verket. En lang rekke formgivere har arbeidet for Hadeland siden 1920-årene, enten som fast tilsatte tegnere eller med løsere tilknytning til glassverket.
Atle Brynestad og 3Norske
I 1986 kjøpte Atle Brynestad selskapet Christiania Glasmagasin AS av etterkommerne etter Harald Berg. Kjøpet innebar at også Hadeland Glassverk ble en del av Brynestads forretningsvirksomhet. Siden 1986 har Brynestad omstrukturert sitt konsern flere ganger. Hadeland Glassverk A/S er i dag en del av konsernet 3 Norske, som eies av Atle Brynestad.
Odyssé
Som sagt, så har jeg forelsket meg i rød- og hvitvinsglassene Odyssé. De er formgitt av Toralf Bølgen, Maud Gj. Bugge & Harald Broch. Først var jeg litt skeptisk til den smale åpningen, men hvor feil jeg tok. Den smale åpningen gjorde at duften ble «samlet» i glasset og ga meg en sjeldent god duft opplevelse. Og det både i glassene for hvitvin og rødvin. Smaken på vinene kom også frem på en glimrende måte. Som om det ikke er nok, synes jeg glassene er vakre. Det beste, for en klumsete mann som meg som knuser glass i fleng, er at Odyssè leveres med knuseerstatning. Noe som betyr at om du knuser et glass, kan du ta med stetten tilbake til butikken og få et nytt glass, helt gratis.
Glassene finner du her.
Glassene som ble testet, er sponset.